Fantastiske fortællinger
Hvad ved jeg om fantastiske fortællinger nu?
I dansk har vi lige afsluttet et godt og meget lærerigt forløbet som hedder fantastiske fortællinger. I dette forløb har vi både set to film som hedder eksamen og lykkefanten. filmene var gode, og undervejs fik vi nogle opgaver, som skulle løses i små grupper. Vi skulle også læse tekster som fx. brøderneløvehjerte, de to tvillinger, rig og berømt og Bamsen med hirsehjertet. Jeg synes, at tekstene var gode men lidt træls fordi nogle af teksterne havde vi allerede læst. Jeg synes at det var godt at vi både fik et indblik i en tekst og i hvordan en film er bygget op så den indeholder de træk en fantastisk fortælling har. En fantastisk fortælling er ikke en realistisk fortælling og dermed en urealistisk fortælling. Der er også ting som kan opstå i den virkelige og det kan man læse mellem, på og bag linjerne. Når man har set en film eller læst en fantastkikfortælling kan man sætte den ind i en af de 3 konstruktioner, Den åbne konstruktion, den lukkede konstruktion og den underforstående konstruktion. I en fantastisk fortælling er der altid plads til tøven og undren. Tøven og undren er når man tøver over for noget, tvivler man på, om det, der opleves, kan være rigtig. I en fantastisk fortælling er der og et motiv. Motiv er knyttet til en eller flere personer i teksten. Motivet er det der for en person til at handle.
Kommentarer
Send en kommentar